Betere work life balans? 4 gouden tips voor mantelzorgers

Zorgen voor een ziek familielid of kind, leidt er vaak toe dat ouders (vooral wie mama of papa is) hun loopbaan stopzetten of verminderen.
Het gebeurt zomaar, ineens, als een donderslag bij heldere hemel.
Je kiest er niet voor om mantelzorger te worden.
Je bent het zonder dat je het beseft.
Hoe kun je met de juiste aanpak je eigen leven combineren met de zorg voor iemand anders ?

Een onbewust waarden-en normenpatroon vanuit onze opvoeding

Onze ouders, broers of zussen of een ander familielid die je heel nauw aan het hart liggen, worden ineens zorgbehoevend. 
Je bent mama of papa, en de combinatie van zorg voor jouw zieke kind, het gezinsleven en de arbeid heb je zwaar onderschat.
Je wordt mantelzorger omdat het leven je in die richting manoeuvreert.
Er bewust en weloverwogen voor kiezen is zelden aan de orde.

Doch, ergens kies je er wel onbewust voor.

Die keuzes maak je op grond van het normen- en waardenpatroon die je in je opvoeding hebt meekreeg en in de loop van je leven hebt opgebouwd.
Dit normen-en waardenpatroon bepaalt onrechtstreeks welke dingen je al dan niet doet, en waarom.

Daar gaat de extra me-time !

Wanneer je als mantelzorger je taak opneemt, heb je bepaalde redenen waarom je dat doet.

Vaak is het een combinatie van zeer sterke argumenten.

- Je voelt je schuldig wanneer je de mantelzorg niet opneemt. Je ouders hebben toch ook altijd goed voor jou gezorgd?
Nu is het jouw beurt.
- Je kan niet anders, want jij bent de enige die hulp kan bieden.
- Je doet het gewoon, want dit is toch evident !
- Je voelt dat de sociale druk weegt en je weigert daarin tekort te schieten

Tegelijk is het verrassend en mooi te kunnen vaststellen dat de meeste mantelzorgers hun taak als positief en zinvol ervaren.
Zorgen voor iemand van wie je houdt en iets terug kunnen doen voor hem of haar schenkt de meesten veel voldoening.

Hoe zorg je ervoor dat je niet overbelast geraakt?

Tip 1: Neem voldoende rust

Mantelzorg is intens en slorpt heel veel tijd en energie op. Ben je moe? Luister naar de taal van je lichaam! Doe, als het kan, een korte wandeling van een half uurtje doet al wonderen. Plan elke dag rustmomenten in, ook al duren ze maar een kwartiertje. Moet je een project afwerken of heb je een belangrijke meeting? Plan na die drukke dag een rustige dag in.
Ben je in de mogelijkheid om af en toe eens een dutje van twintig minuten te doen? Niet twijfelen, wetenschappelijk onderzoek toont aan dat dutjes jouw alertheid en concentratie op het werk verbeteren. Ook jouw humeur gaat er op vooruit. Dutjes reguleren jouw bloeddruk en bieden hart-en vaatbescherming. Lukt het jou niet in de week om dutjes te doen, probeer het dan zeker op zondag. Zorg voor een goede slaaphygiëne. Ga op regelmatige tijdstippen naar bed, ook in het weekend. Ontspan een uur voor het slapengaan en zorg voor voldoende buitenlucht in de kamer.

Tip 2: Zoek je sociale contacten op

Door contact te houden met vrienden, familie of kennissen kun je jou opladen. Afstemmen en verbinden met anderen kan deugd doen. 
Leg de lat voor jezelf niet te hoog. Je hoeft elkaar niet steeds urenlang te zien, een korte wandeling samen, bellen en mailen is ook al heel veel. Soms heb je ook echt geen zin om mensen te zien en ook dat is helemaal ok. Luister naar de taal van je lichaam.
Echte vrienden en familie zullen jou begrijpen en respecteren wanneer je afspraakvoorstellen weigert of soms ook het laatste moment afzegt - omdat je geen tijd, energie, of tijd hebt.

Tip 3: Zet je grenzen

Voorkom overbelasting. Wordt de zorg steeds intensiever en zwaarder? Delegeer taken uit, niet enkel deze voor de persoon, maar ook voor jezelf. Bewaak je grenzen goed en neem je gevoelens ernstig. Je hoeft je emoties niet te verstoppen, ze doorvoelen en delen met anderen lucht op. Maar niks moet, jij bent baas over je leven, en niemand anders.

Welke motivering(en) je ook aangeeft waarom je de zorg voor iemand opneemt, het betekent nog altijd niet dat mantelzorger worden een keuze is.
Het is veel meer een antwoord op een 'waaromvraag' in een situatie waar je (soms) niet echt de keuze hebt.

Hoe kan je die “nieuwe taak” positief invullen en combineren met jouw job en jouw actieve leven naast jouw job?
Hoe blijft het voor jezelf een positieve meerwaarde ?
Hoe blijf je dit volhouden ?
Zoek je concrete mogelijkheden om de afstemming tussen werk en zorg te verbeteren?

Heel wat vragen over een gevoelige materie, want het gaat tenslotte over mensen, mensen die je graag ziet.
Loopbaanbegeleiding kan je daarbij ondersteunen zodat je jezelf niet verliest en het woord “zelfzorg” steeds in je achterhoofd houdt.
Een aantal van onze coaches volgden de opleiding Loopbaan met Zorg, in samenwerking met KULeuven.
De basisprincipes van deze opleiding werd bovendien aan al onze coaches gegeven tijdens hun in-company opleiding bij Sterk op je Werk.
Zo kun jij jouw mantelzorg blijven volhouden en ben je zelf ook gelukkig met je “bewuste” keuze.

Tip 4: Ken jouw rechten als mantelzorger

Goed om weten is dat je als mantelzorger ook een mantelzorgpremie kan aanvragen. Meestal loopt de aanvraag via de mutualiteit, maar het kan ook via jouw gemeente of stad.

Dit kan gaan van :

1. Zorgbudget voor zwaar zorgbehoevenden van de Vlaamse Sociale bescherming
2. Gemeentelijke mantelzorgpremies
3. Andere maatregelen:
Thematisch verlof: verlof voor mantelzorg
Thematisch verlof: Verlof voor medische bijstand
Loopbaanonderbreking: Palliatief verlof
Aanmoedigingspremie
Palliatief forfait

Check zeker ook deze organisaties en nuttige links : Vlaams Expertisepunt MantelzorgZorg en Gezondheid, het aanvragen van een zorgbudget en informatie over het zorgbudget. 

Betere balans tussen werk en privé als mantelzorger

Neem jij als mantelzorger teveel hooi op je vork, waardoor je niet meer goed voor jezelf zorgt en jouw work life balans zoek is?
Wist je dat je hiervoor gebruik kunt maken van loopbaanbegeleiding bij Sterk op je Werk?
Vraag hier jouw gratis kennismakingsgesprek aan met één van onze loopbaancoaches.

Mantelzorg is een onbewuste keuze, gelinkt aan jouw waarden-en normenpatroon vanuit opvoeding
Details
  • 19 april 2021
Referenties
    • Feedback van onze klanten

      Lees hier de feedback van onze klanten over hun persoonlijk loopbaantraject.

      Lees onze referenties
Gratis infogesprek inplannen