Goede voornemens volhouden? Zo doe je dat!

2021 is begonnen, en dat is voor velen van ons een soort nieuwe start. Er is terug licht in de tunnel...
Nu is een ideale timing om bepaalde zaken anders en beter te gaan aanpakken. Je kent ze wel, de klassieke goede voornemens: enkele kilootjes verliezen, een carrièreswitch maken of meer tijd maken voor je gezin. Echter, hoeveel van deze voornemens blijven nog in stand na pakweg enkele weken?

Betrap jij je erop dat je na het maken van goede voornemens, teruggevallen bent in oude patronen?
Ontdek hier onze tips om ze voortaan wel vol te houden.

Maak realistische doelstellingen

In een bui van euforie, vanuit volle enthousiasme en midden in de sfeer van feestvieren stellen we onszelf vaak onrealistische doelen. Je droomt van een mooi lichaam, maar eigenlijk is het beeld dat je hebt daarvan totaal irrealistisch. Doe je nooit aan sport, maar wil je 4 keer per week gaan fitnessen, dan zou dat wel eens teveel van het goede kunnen zijn. Waarom? De overgang tussen niks doen en wat je nu moet gaan doen, is te groot. Gezonde projecten zijn projecten die stap per stap opgebouwd worden en rustig groeien. Ook professioneel: in het bepalen van je prognoses voor het komende jaar. Onnodig hoge targets, geven onnodig veel stress tijdens en na functioneringsgesprekken. En dat is nergens voor nodig. Er is niks mis met uitdagingen aangaan. Er zijn echter grenzen. En die bewaak je best.

Zet positieve doelstellingen

Als ik je zeg: ‘Denk nu vooral niet aan een roze olifant’, waaraan denk je dan onmiddellijk? En wat gebeurt er als ik zeg, ‘ik mag dit jaar niet meer snoepen’. Inderdaad… Het is dus belangrijk om je doelstellingen positief te verwoorden, zodat er geen negatie in de zin zit. Ons centrale zenuwstelsel is immers niet ‘compatibel’ met het woordje ‘niet’ en kan ontkenningen dus niet vasthouden en verwerken. Dat maakt het met andere woorden meteen moeilijk, zo niet onmogelijk, om je negatief geformuleerde doel te bereiken. Wat doe je dan als je iets niet meer wil, ergens vanaf wil? Probeer dan toch het doel positief te formuleren. Vragen die je daarbij kunnen helpen, zijn: wat wil je wel, waar wil je naartoe, wat ga je wel doen?

Schakel goede hulpbronnen in

Nog al te vaak leeft de overtuiging bij mensen dat ze alles alleen moeten doen. Een doel succesvol bereiken gebeurt samen. Geloof je echt dat Edison op zijn eentje de gloeilamp uitgevonden heeft? Nee, hij had een sterk team rond zich. En zo is het met vele mensen die zogezegd als beroemd persoon de geschiedenis ingingen. Schakel hulpbronnen in. Wat zijn dat? Hulpbronnen zijn goede vrienden, partners, mensen die ervaring of expertise hebben in de specifieke doelstellingen die jij wilt bereiken. Gewicht verliezen? Durf een diëtist inschakelen. Wanneer je een succesvolle carrièreswitch wilt maken, is een loopbaancoach een goede hulpbron! Zoek info op het internet op, lees boeken of volg een cursus. Alles wat jou helpt om dichter bij jouw doelstellingen te komen, kun je inschakelen.

Teveel goede voornemens zijn nefast

Naast het definiëren van haalbare doelstellingen, is het ook cruciaal dat je er niet teveel hebt. Het is sowieso al een stretch om vaste routines en patronen te doorbreken, laat staan teveel nieuwe veranderingen door te voeren. Goede voornemens vergen een gezonde portie wilskracht en stevige discipline. Hoe meer voornemens je dus maakt, hoe meer energie dit van jou vergt. Less is more. Maak een goed doel voor jezelf, waarvan je weet dat het belangrijk voor je is, en je het ook daadwerkelijk zult volhouden.

Fixed mindset of dynamische mindset?

Na tientallen jaren research in prestatie en succes, heeft de wereldberoemde psychologe Carol Dweck van Stanford University, een baanbrekend begrip ontdekt: de kracht van onze mindset of denkstijl. Tijdens haar onderzoeken ontdekte ze dat niet enkele onze vaardigheden en talenten voor succes zorgen, maar ook onze statische of op groei gerichte mindset. En daar hebben we zelf een keuze in.
Zo is de statische mindset, oftewel het overmatige toejuichen van de intelligentie en het talent van onze kinderen niet bevorderlijk voor hun zelfvertrouwen en prestaties. Het kan hun succes zelfs in de weg staan. Wanneer je jouw veerkracht gaat ontwikkelen en jou traint in het beter omgaan met tegenslagen of minder goede dagen, en jezelf ziet als een persoon die groeit met vallen en opstaan, vergroot je jouw slaagkansen. Een denkstijl die veel topmanagers en sportmensen al jarenlang succesvol toepassen. Heb je dus eens een dag jouw voornemen niet kunnen waarmaken? Geef dan niet op en breek jezelf niet af. Je kunt het bereiken, met vallen en opstaan!

Conclusie: voornemens én gewoontes

Voornemens zijn belangrijk omdat ze aangeven welke richting we uit willen, ze geven ons een doel. Maar of, hoe en wanneer je daar geraakt, wordt niet bepaald door dat ene moment van enthousiasme waarin je die voornemens uitspreekt. Het zijn je dagelijkse gewoontes die je stap voor stap helpen om te evolueren, iets te veranderen, je doel te bereiken. Als de nieuwe gewoonte meer wilskracht van je vraagt, dan we op dat moment hebben, slagen we er niet in. Sta jezelf dus toe om de olifant in stukjes te hakken en in kleine hapjes op te eten. En wees vooral mild voor jezelf, probeer het de volgende dag opnieuw, totdat de gewoonte ‘gewoon’ wordt en ze minder wilskracht vraagt!

Resultaatgerichte loopbaanbegeleiding naar jouw ideale loopbaanpad 

Ben je klaar om dit jaar jouw tanden te zetten in een nieuwe uitdaging?
Wil jij jouw competenties op de werkvloer versterken en verder ontwikkelen?
Of wil je werk maken van een betere evenwicht tussen werk en prive
Dan kunnen wij jou professioneel ondersteunen in het vinden van een passende job die aansluit op jouw talenten, energiegevers, persoonlijke jobcriteria en waarden. 

Wist je dat je hiervoor gebruik kunt maken van loopbaanbegeleiding bij Sterk op je Werk? 
Vraag hier jouw gratis kennismakingsgesprek aan met één van onze loopbaancoaches!

Sterk op je Werk is een erkend loopbaancentrum met coaches over heel Vlaanderen en een erkende partner van VDAB.
Dit betekent dat je bij ons jouw loopbaancheques kunt inzetten. Hiervoor betaal je slechts 40 euro per cheque. De eerste cheque geeft jou recht op 4u coaching, de tweede cheque geeft jou recht op 3u coaching. De reële waarde van een uur loopbaancoaching is 169 euro.

Ps - Veiligheid gaat boven alles. Tijdens onze sessies word je 100% coronaproof gecoacht naar jouw ideale jobsituatie.
Daarnaast bieden wij jou veilige e-coaching aan via Skype, Zoom, Teams,...Meer info verkrijg je bij jouw coach.

Een doel succesvol bereiken gebeurt samen!
Details
  • 5 januari 2021
Referenties
    • Feedback van onze klanten

      Lees hier de feedback van onze klanten over hun persoonlijk loopbaantraject.

      Lees onze referenties
Gratis infogesprek inplannen