Help, mijn baas is onbekwaam!

Heb je veel stress op het werk en heb je te maken met een onbekwame leidinggevende of omgekeerd: incompetente medewerkers? Sleur je jouzelf elke dag naar het werk en heb je het gevoel er machteloos tegenover te staan? In deze blog inspireren we jou met een slimme vraagtechniek die jou kan helpen om mensen vlotter mee te krijgen bij onverwachtse veranderingen, hardnekkige vraagstukken en ongewenste workload.

Gedachten hebben krachten!

Als professional gaan we er soms te vaak van uit dat de leidinggevende betaald wordt om bepaalde problemen op te lossen of de medewerkers waarmee we werken in ons team schilderen we in een vlaag van boosheid af als onbekwaam en daar valt - in onze gedachten - helaas niks aan te doen. Maar wat doe je wanneer deze personen zich zelfs niet bewust zijn van een bepaald probleem? Helaas hebben we enkel impact op de zaken die we zelf kunnen ondernemen en onze reactie op wat er rond ons heen gebeurt. Wat we dus wel kunnen veranderen, is ons verwachtingspatroon van de zaken die zich rondom ons afspelen gaan aanpassen. Gemakkelijker gezegd dan gedaan? Simpel maar krachtig: kijk met een andere blik naar de zaken en werk aan een slimme manier van vragenstelling.

Marilee Adams, auteur van Change your questions, change your life beschrijft in haar boek de slimme techniek van het Vragen Denken. Het boekt helpt om je om onszelf maar ook anderen rondom ons gericht nieuwe informatie te verwerven en creatieve oplossingen te vinden voor hardnekkige vraagstukken. De methodiek die ze jou in het boek aanleert gebeurt bovendien op faciliterende wijze, zo krijg je jezelf en andere mensen in actie zonder dat er al teveel tijdsverlies of weerstand komt.

We zijn ons niet bewust van de diepgaande kracht die onze innerlijke vraagstelling kan hebben op ons dagdagelijks functioneren. Wat is de sleutel? Door vragen anders te stellen kunnen we een proces in gang zetten dat leidt naar een ander, beter en effectiever resultaat.

Wanneer we onze omgeving de fout geven van alles, gaan we vragen stellen die niet echt tot stappen vooruit leiden. Het is de fout van alles en iedereen, en we hebben de onderliggende overtuiging dat we zelf in een machteloze positie zitten en niks kunnen ondernemen om het probleem op te lossen.

Van nature uit stellen we ons – in ons gedachtenpatroon - spontaan en impulsief de volgende vragen:

Wiens fout is het?
Wat is er mis met me?
Waarom ben ik zo’n mislukking?
Waarom doe ik toch alles verkeerd?
Waarom is iedereen zo dom?
Hebben we dat niet al gedaan?
Waarom zou ik me dit aantrekken?
Waarom kan mijn baas het niet oplossen?

We kennen het allemaal wel. Je bent een sales accountmanager en hebt een presentatie gegeven voor je klanten en ze leken verveeld en niet enthousiast over jouw product.
Het antwoord op bovenstaande vragen gaat ons niet echt vrolijk maken en zal ons al zeker niet vooruithelpen. Echter, we kunnen ook met een frisse, constructieve leerattitude vragen leren stellen zodat een probleem constructief bekeken wordt. Dit zijn dan de vragen die we onszelf en de andere stellen: 

Wat vind ik van mezelf?
Wat apprecieer ik aan mezelf?
Wat apprecieer ik aan de ander?
Ben ik verantwoordelijk?
Wat kan ik leren?
Wat is mijn klant – collega- baas aan het denken, voelen, willen?
Wat zijn de beste stappen vooruit?
Wat is er mogelijk?

De antwoorden op bovenstaande vragen zijn van andere aard.
Door deze vragen te stellen, zal de sales accountmanager spontaan ontdekken dat hij of zij zijn of haar klanten meer moet betrekken in zijn verhaal in plaats van een monoloog te voeren. Hij kan er ook voor kiezen om de laatste twee vragen luidop te stellen aan anderen tijdens de meeting.

Ze bieden je slimme inzichten, tips, technieken en stappen vooruit. Op snelle en zeer effectieve wijze kun je zo jouzelf en je team faciliteren naar een gemeenschappelijk doel.

Je beslist zelf hoe jij omgaat met werkgerelateerde stress !

Er is een groot verschil tussen het helemaal opgaan in een bepaald gevoel en ons bewust zijn van het feit dat we vast zitten in een bepaald gevoel. Het is dus interessant wanneer we ons bewust zijn van onze eigen reacties en gevoelens op dagdagelijkse situaties.

Tussen wat zich voordoet en hoe we er op gaan reageren ligt dus onze mogelijkheid om te kiezen hoe we gaan reageren. Check hoe jij jou vragen stelt...en kijk naar problemen die zich voordoen met de nieuwsgierige blik van een vijfjarige. Wat is er aan het gebeuren? Wat ga ik beslissen?

Laat ons dus voortaan andere vragen stellen om naar een probleem te kijken. Het lijkt een langzamere aanpak, maar...wedden dat de zaken voor jou en jouw team, voor jou en jouw leidinggevende constructiever en efficiënter vooruit zullen gaan?

Lees ook: Zes tips om als manager jouw team op één lijn in de goede richting te krijgen!

Om werkgerelateerde stress constructief aan te pakken kun je een slimme manier van vragenstelling hanteren: bij jezelf en de mensen rondom jou!
Details
  • 18 maart 2019
Referenties
    • Feedback van onze klanten

      Lees hier de feedback van onze klanten over hun persoonlijk loopbaantraject.

      Lees onze referenties