Millenials motiveren op de werkvloer? Zo doe je dat!

Doorheen mijn jarenlange ervaring in loopbaanbegeleiding valt het mij op dat bepaalde generaties gelijklopende overtuigingen en jobcriteria hebben, niet enkel over zichzelf maar ook over hun omgang met leidinggevende of collegas. Graag pik ik er vandaag de millenials uit. Hoewel er geen eenduidige definitie van millennials is, wordt deze meestal gehanteerd als geboren tussen 1981 en 2000. Na een jaar werk bij dezelfde werkgever beginnen ze zich af te vragen of dit nu wel echt de job van hun leven is. De twijfels slaan toe. Hun leercurve is al bereikt en ze hadden toch wel graag net iets meer loon gewild. Ze willen doorgroeien maar krijgen weinig feedback terug van hun leidinggevende of de HR manager. Hoe kunnen ze doorgroeien? Hun geduld is op. De leidinggevende inspireert niet meer. Welke job zouden ze nog kunnen doen? In welk bedrijf?

Dit is wat millenials willen op de werkvloer!

Elke generatie heeft zijn eigen karakteristieken. Toch is de Millenial Generatie er een waar we minder vat op lijken te hebben. Werkgevers hebben de indruk dat ze aan al hun behoeftes hebben voldaan; meer flexibiliteit, open space, bedrijfsrestaurants, pakketjes afleveren op het werk,…en toch blijven ze niet loyaal. Ze vinden geen jobtevredenheid. 
Er is niks mis met hen. Ze verdienen evenveel respect als andere generaties. De negatieve gevoelens en twijfels/oordelen die ze hebben over zichzelf zijn normaal en horen bij het opgroeien. Het zegt iets over onze onzekerheden. Toegeven hoe we ons voelen helpt. Zowel werkgevers als millenials kunnen veel van elkaar leren en groeien. 

Millenials lijken mensen die anders geaard zijn op vlak van seksualiteit, religie of afkomst, meer te accepteren en te betrekken dan eerdere generaties. Ze lijken ook meer de wens te uiten om geld en kapitalisme voor goede doelen in te zetten. In vergelijking met de generatie van de jaren 80, voelen ze zich meer aangetrokken tot bedrijven die maatschappelijk verantwoord ondernemen. Ze willen een impact hebben op de wereld van vandaag en werken dus graag voor bedrijven die ook voor een uitgesproken missie en doorleefde waarden staan. Met andere woorden: de maatschappelijke impact van hun job weegt evenveel of soms zelfs meer door dan hun inkomen. Ze zijn assertiever. In tegenstelling tot onze oudere generatie, die jarenlang een job uitoefende, soms tegen hun zin, gaat de millenial de durf hebben om sneller van job te veranderen, te ondernemen als zelfstandige of op te komen voor hun eisen.

Leidinggevenden zullen, of ze dat nu leuk vinden of niet, toch een paar wijzigingen moeten doorvoeren om die jongere medewerkers en hun unieke kwaliteiten te verwelkomen op de arbeidsmarkt. Millenials komen zelfzeker over bij anderen, maar voelen zich diep binnenin onzeker. Ze zijn ongeduldig om te krijgen wat ze willen en velen van hen zijn social media freaks wat hun communicatievaardigheden met leidinggevenden in de weg kan staan. 

Zo behoud jij als leidinggevende jouw getalenteerde millenial op de werkvloer!
 

  • Millenials dragen jobtevredenheid hoog in het vaandel. Maak regelmatig tijd vrij voor een persoonlijk gesprek. Toets regelmatig met hen af hoe ze functioneren in hun job. Leer hen hoe je feedback geeft en krijgt. Wat is het verschil met kritiek? Als werkgever profileer je je het best als bedrijf waar ontwikkeling en doorgroeimogelijkheden belangrijk zijn. Hou meeting rooms telefoon vrij. De kwaliteit van de gesprekken zal verbeteren, dit ten voordele van alle werkrelaties.
     
  • Tijd voor familie en vrienden is namelijk minstens zo belangrijk als werken. Bied hen glijdende werkuren aan zodat ze een beter evenwicht kunnen vinden tussen werk en prive. 
     
  • Een millenial hecht veel belang aan autonomie. Hiërarchische structuren waarbij een leidinggevende voorschrijft wat er moet gebeuren, zullen niet werken bij deze generatie, integendeel.
     
  • Stimuleer het nemen van notities op papier. Wetenschappelijk onderzoek toont aan dat ons brein de tijd nodig heeft om informatie te kunnen ordenen. Notities nemen op pc zorgen ervoor dat we meer data verzamelen, maar door te noteren met pen en papier kan ons brein belangrijke info onderscheiden van minder relevant. Dit heeft op zijn beurt een positieve impact op ons kritisch denken en onze besluitvormingen.

Zo ga jij als milllenial succesvol om met jouw leidinggevende!

  • Los je eigen problemen op. Krijg je een opdracht, dan zijn er leidinggevenden die je niet willen helpen omdat ze erin geloven dat je slim genoeg bent om zelf de oplossing te vinden. Door zelf een oplossing te vinden voor problemen, ontplooi jij jouw interpersoonlijke vaardigheden ontplooien en leer je het meeste bij.
     
  • Werk af. Verantwoordelijkheid opnemen is ook een taak afwerken. Ga op zoek naar andere denkwijzes om een taak sneller en efficiënter af te krijgen. Heb je alle mogelijke manieren al benut? Kijk of je de taak kunt automatiseren of doordelegeren. 
     
  • Praten werkt. Wacht niet tot jouw leidinggevende een functioneringesprek met jou organiseert om te vragen naar feedback of om jou een promotie aan te bieden. Neem het heft in eigen handen. Het is leuk om waardering te krijgen over je sterke punten, maar durf evengoed te vragen naar kritische feedback. Zo leer je uit je fouten en valkuilen. Ga er niet van uit dat je leidinggevende perfect is in het geven van kritische feedback. 
Millenials dragen jobtevredenheid hoog in het vaandel. Maak regelmatig tijd vrij voor een persoonlijk gesprek!
Details
  • 11 januari 2020
Referenties
    • Feedback van onze klanten

      Lees hier de feedback van onze klanten over hun persoonlijk loopbaantraject.

      Lees onze referenties
Gratis infogesprek inplannen