Leve de Creatieve Generalist! Ben je ook van alle markten thuis?

man-placing-wooden-pawn-in-front-others

In het programma ‘Iedereen beroemd’ op één is het nieuwe seizoen van de zoektocht naar de ‘Homo Universalis’ van start gegaan. Het is een zoektocht naar de persoon die zijn mannetje of vrouwtje kan staan in een diversiteit aan opdrachten gaande van taarten versieren tot puzzelen over frisbee spelen en geheugenspelletjes. Misschien heb je al gedacht ‘dat is nu iets voor mij, zie’ en denk je eraan je in te schrijven voor een volgend seizoen van de ‘Homo Universalis’.

Iedereen Beroemd’s ‘Homo Universalis’ heeft de verdienste aandacht te schenken aan het fenomeen van de Creatieve Generalist (ook wel Renaissance mens, Multipotentialite, Scanner, Polymath, multigetalenteerde bruggenbouwer, etc… genaamd). Als je zelf heel regelmatig de behoefte voelt om je vast te bijten in een nieuwe materie en daarin regelmatig afwisseling zoekt, dan is de kans groot dat jij ook zo’n Creatieve Generalist bent.

Hoe kijkt onze maatschappij naar de Creatieve Generalist?

Onze maatschappij en in het bijzonder ons economisch systeem, heeft sinds de industriële revolutie echter vooral de voorkeur gegeven aan specialisten, mensen die één bepaalde materie door en door beheersen, die één ware roeping hebben. Hoe vaak kreeg je als kind de vraag niet voorgeschoteld: ‘En… wat wil je later worden?’. De verwachting was dan ook dat je zou antwoorden met 1 beroep, zoals bijvoorbeeld verpleegster of politieagent of voor de roekelozen onder ons, eerste minister of paus. Het is niet ondenkbaar dat je dan een gevoel van schaamte bekroop, want het allerliefst had je misschien willen antwoorden: ‘Ik wil een vioolspelende ‘Indiana Jones’ worden die ook even tussendoor chirurgische ingrepen kan uitvoeren en poëzie schrijft’.

grey-swiss-army-knife

De Creatieve Generalist: expert in niks of krak in agility?

De Creatieve Generalist is ‘van alle markten thuis’, is bijzonder nieuwsgierig en wil continu bijleren. Het gevolg is vaak ook dat hij zich snel verveeld kan voelen wanneer hij de essentie van een nieuw domein meent te hebben begrepen of onder de knie te hebben. Daardoor kan hij al snel als ‘amateur’ of ‘hobbyist’ afgeschilderd worden. Kortom, een expert in niks.

Vaak ontstaat dan bij de Creatieve Generalist het idee dat er iets mis is met hem of haar: Want hoe gaan al die verschillende stukjes kennis en vaardigheden toepasbaar zijn in één carrière? Of nog erger: Hoe komt een CV over waarin je om de zoveel jaar van job en functie bent veranderd, gaande van financiën naar marketing, over Human Resources om dan verder te gaan als inkoper?

Welja, tijden veranderen, beste Creatieve Generalist! Wendbaarheid (agility) is het nieuwe buzzwoord in de businesswereld en dat blijkt nu één van de sterke punten te zijn van de meeste Creatieve Generalisten. Bedrijven moeten zich steeds sneller aanpassen aan een steeds sneller veranderende omgeving en dat wordt ook steeds meer van de medewerkers verwacht. Zo heeft de Creatieve Generalist dus al een voetje voor.

De sterke punten van een Creatieve Generalist

Zonder al te veel in detail te willen ingaan op de talrijke troeven van onze Creatieve Generalist, laten we er toch nog even een aantal opsommen:

  • Snel leren: De Creatieve Generalist bevindt zich zo vaak in een situatie van ‘beginneling’, telkens hij een nieuwe interesse heeft ontdekt, dat hij veel beter dan wie dan ook het leerproces beheerst en dus ook sneller nieuwe informatie opneemt en zich nieuwe vaardigheden eigen maakt.
     
  • Helicopterzicht: De Creatieve Generalist ziet vaak de bredere implicaties van een probleem doordat hij de zaken vanuit een veelheid aan invalshoeken kan bekijken.
     
  • Creativiteit: Door deze veelheid aan perspectieven zal de Creatieve Generalist gemakkelijker buiten de platgetreden paden denken, want creativiteit ontstaat net daar waar verschillende terreinen met elkaar overlappen. De Creatieve Generalist bouwt bruggen tussen verschillende disciplines.
     
  • Multi-inzetbaarheid: Als Creatieve Generalist kun je heel snel een andere pet opzetten. Al ben je geen specialist in een bepaalde materie, je weet vaak genoeg om een project op gang te trekken.
     
  • Impact: Je bent als Creatieve Generalist enthousiast bezig met nieuwe materies en nieuwe projecten. Die passie is aanstekelijk, waardoor je ook in staat bent om een groep echt te motiveren en te enthousiasmeren.

De Creatieve Generalist heeft een schatkist aan talenten. Het is nu zaak om ze via jobcrafting en personal branding op een goede manier in het voetlicht te brengen.

Wil je zelf ook al je talenten en skills in kaart brengen? Doe dan onze loopbaantest (en dan liefst verschillende keren, zodat je veelheid aan talenten aan bod komen) of neem contact op met een van onze coaches.

Deel dit artikel