Werkhervatting na zwangerschapsverlof? 5 cruciale tips!

Terug starten met je job na je zwangerschapsverlof kan een stresserend en beangstigend vooruitzicht zijn, zeker wanneer je enkele maanden out was, en dat is eigenlijk voor niks nodig! Met een slimme aanpak kom je al een heel eind ver! Lees onze 5 tips!

Evolueer van schrik naar zelfvertrouwen!

Ben je nerveus om tijdens je eerste werkweek een teamvergadering te leiden? Heb je schrik om niet zelfzeker genoeg over te komen? In het boek The Mommy Brain van Katherine Ellison wordt aangetoond aan de hand van diverse uiteenlopende wetenschappelijke onderzoeken dat er ook positieve veranderingen plaatsvinden in de manier waarop onze hersenen functioneren na de geboorte van een kind. Dit zou ten gunste komen van leidinggevende kwaliteiten, informatieverwerking en ons korte-en lange termijngeheugen. Het is mogelijk dat je jouw brein anders gaat moeten inzetten omdat je meer moet gaan organiseren met jonge kinderen in huis. Je eet-en slaappatroon is veranderd en je kunt slaaptekort opbouwen.  Daarnaast verwerk je gedurende heel de dag en nacht veel meer taken uit dan voorzien. Het is dus logisch dat je brein soms eens wat meer tijd nodig heeft om bepaalde informatie op te zoeken. Probeer tijdens vrije dagen te slapen wanneer je baby slaapt. Zo vermijd je een chronisch tekort aan slaap. 

Geniet van nieuwe vriendschappen met gelijkgezinden

De kans is groot dat je met nieuwe ouders in contact gekomen bent, die jou steun en vriendschap kunnen bieden. Collegas die werk en gezin willen combineren, zullen jou mogelijks beter begrijpen en tips kunnen geven. Zoek groepen op van ouders op sociale media, daar vind je goede tips over zaken zoals (borst)voeding, wettelijke rechten en plichten, enzomeer. Ook uit deze contacten kunnen vriendschappen ontstaan voor het leven. 

Je werk kan zelfs vlotter gaan dan voordien 

Nadat je een hele periode 24 uur per dag voor je baby en je huishouden zorgde kan je baan zelfs rust bieden die meer dan welkom is, tussen het excessieve multitasken, het snel nemen van beslissingen en de constante onderbrekingen tussendoor. Net hierdoor verbeter je jouw leidinggevende en coördinerende vaardigheden. Ook zaken zoals time management en uithoudingsvermogen gaan er stevig op vooruit. Ook heb je meer kwaliteitstijd om je te concentreren en na te denken over jouw vergaderingen en gesprekken, of je input en creativiteit voor projecten. Nodig je collega’s es uit tijdens jouw zwangerschapsverlof. Zo is het ijs sneller gebroken bij je terugkomst en kun je vlotter samenwerken. Bespreek je takenpakket tijdens jouw zwangerschapsverlof al telefonisch of face to face met je leidinggevende, zodat je eventueel wat meer flexibiliteit kunt inbouwen in je werkschema. Ontdek je dat je nood hebt aan een betere work-life balans? Of voel je dat je onterecht tegen een glazen plafond aanstoot, net omdat je kinderen hebt en wat meer flexibiliteit vraagt? Ga dan loopbaanbegeleiding volgen in je buurt en ontdek welke jobsituatie het beste bij jou past. 

Durf hulp in te schakelen!

Besteed zoveel mogelijk huishoudelijke taken uit. Schakel poetshulp in en laat je kledij strijken, je zal er geen spijt van hebben. Koop kant-en klare gezonde maaltijden en voel je er niet schuldig over. Je kunt, in deze levensfase, niet alles aan. Zorg voor een eerlijke takenverdeling tussen jouzelf en andere gezinsgenoten. Is het een optie om ook familie of goede buren in te schakelen? Doen! Besef dat ook deze fase voorbijgaat, en dat de eerste jaren de meeste intensieve zijn. Laat je door niemand wijsmaken dat je baby doorslaapt na enkele maanden. Bij sommige mensen is dat zo, maar bij anderen kan het drie jaar duren. Aanvaard de situatie en wees mild voor jezelf hierin. Heb je een drukke job? Aarzel niet om een nanny te overwegen, zodat de tijd met jouw baby echte quality time is en je jou 's avonds bij jouw thuiskomst, geen zorgen hoeft te maken over huishoudelijke taken. 

Maak voldoende tijd voor jezelf. 

Je hebt er alle belang bij om ook goed voor jezelf te zorgen. Voel je niet schuldig omdat je eens een avondje weggaat of zelfs een weekendje zonder de baby. Is je man nooit thuis? Schakel een oppas in. Wanneer jij almaar blijft doorwerken en rennen van het ene naar het andere, raak je je innerlijke rust kwijt en word je geleefd. Tijd voor jezelf is iets wat jij ook verdient als mama. Het zorgt er ook voor dat je niet chagrijnig wordt en zaken beter kunt relativeren. Doe het voor jezelf, maar ook voor je omgeving. Niemand heeft immers baat bij een partner, moeder of collega die opgedraaid rondloopt van de stress. Hoe jij meer me-time creëert voor jezelf lees je hier.

Bespreek je takenpakket tijdens jouw zwangerschapsverlof al telefonisch of face to face met je leidinggevende, zodat je eventueel wat meer flexibiliteit kunt inbouwen in je werkschema.
Details
  • 28 oktober 2019
Referenties
    • Feedback van onze klanten

      Lees hier de feedback van onze klanten over hun persoonlijk loopbaantraject.

      Lees onze referenties