5 tips voor meer me-time

1. Werk aan je zelfvertrouwen en verruim je blik op de wereld. 

Je kan je zelfvertrouwen en zelfbeeld alvast een boost geven door iets nieuws te leren of je te smijten in een nieuwe uitdaging (vb.kookles of een exotische taal). Ook het verbreden van je blik op de wereld werkt helend bij een laag zelfbeeld. Dit kan je doen door introspectie over je talenten, sterktes en waarden en door op zoek te gaan naar wat je echt wil in je leven. Het opmaken van een bucket-list met een opsomming van doelen en dromen voor de komende jaren is hierbij een handig hulpmiddel. 

2. Een gezonde voeding en beweging zorgen ervoor dat je weerstand verhoogt en dat je beter in je vel zit. 

Maak zelf een lekkere en gezonde maaltijd en zorg voor een dagelijkse hoeveelheid groenten en fruit. Tracht hierbij de nodige vitamines en anti-oxidanten naar binnen te werken. En ja, sporten maakt gelukkig ! Lichaamsbeweging zorgt voor een gevoel van euforie, lichtheid en kracht. Dit komt door de endorfines, molecules die vrijgegeven worden door de hersenen, na het sporten. 

3. Waak over een eenvoudig huishouden met gedeelde verantwoordelijkheden.

Ruim elke avond tien minuutjes op en wacht niet met het uitvoeren van kleine taken tot alles een puinhoop is. Geef ook je huisgenoten ‘hun' taken vanuit het principe van complete gelijkheid: ze helpen je niet, maar zijn verantwoordelijkheid voor de uitvoering van hun deel van de huiselijke taken. Bij kinderen is de geven van verantwoordelijkheid voor het voederen en verzorgen van de dieren en/of planten een goede manier om hen hierin te laten groeien. Pubers zou je bvb. kunnen vragen om eenmaal per week een eenvoudige maaltijd te bereiden voor het gezin; zo leren ze ook stap voor stap koken. En ja, ook partners die het (nog) niet gewend zijn om te koken kunnen dit leren (vb. a rato van 1 keer per week). Het kan voor sommigen ook rust geven om te werken met een weekmenu, of vb. op een vaste dag hetzelfde gerecht te voorzien. 

4. Hou op met multitasken.

Voortdurend multitasken is zeer belastend voor onze mentale gezondheid en is bovendien erg tijdrovend. Door steeds je concentratie te richten op verschillende activiteiten, verlies je tijd i.p.v. er te winnen. Je hersenen kunnen zo overbelast geraken en je riskeert zo om steeds verstrooider te worden. Het is dus veel efficiënter om verschillende taken na elkaar - en taak per taak - uit te voeren. 

5. Baseer je keuzes en levensstijl op die waarden die er voor jou echt toe doen.

Kies zelf welke waarden voor jou belangrijk zijn en koppel hier concrete doelen aan vast. Vb. 2x/week gaan sporten, 4x/kids in bed steken en voorlezen, 1x/week op stap met partner, etc. Plan je avonden en weekends ook niet overvol in: ‘less can be more’...

Time has a wonderful way of showing us what really matters
Mireille De Winter
Details
  • 28 oktober 2018
Referenties
    • Feedback van onze klanten

      Lees hier de feedback van onze klanten over hun persoonlijk loopbaantraject.

      Lees onze referenties